FANDOM

Zergit ovat kauhistuttavia ja häikäilemättömiä niveljalkaisia ulkoavaruuden asukkeja. Ne etsivät hellittämättä mitä tahansa kehittyneitä lajeja ympäri galakseja.

Zergit ovat protossien tavoin Xelnaga lajin luomia keinotekoisia elämän muotoja, jotka perustuvat Zerus planeetan viidakoissa eläneisiin loisiviin matoihin, joista kehitettiin ensimmäiset Zergit ja niiden hallitsijaksi luotiin Overmind, jonka tehtäväksi annettiin Protossien hävittäminen. Xelnagojen epäonneksi Overmind päätti myös tuhota Xelnagat ja vain muutamia selviytyi Zergien hyökkäyksestä. Tämän jälkeen Zergit lähtivät matkalle ympäri galaksia löytääkseen Protossien kotiplaneetan Aiurin ja samalla keräsivät kaikki hyödylliset elämänmuodot jota löysivät matkan varrelta Zergien parveen. Kun Zergit saapuivat Koprulu sektoriin ne löysivät ihmiset ja päättivät tuhota nämä, jotta voisivat imeä itseensä ihmisten potentiaaliset henkiset kyvyt, jotka olisivat tärkeä ase Protosseja vastaan, mutta ihmisten zergifiointi sai aikaan vain elinkelvottomia zombeja, joita käytettiin ensimmäisen sodan aikana lähinnä juoksevina räjähteinä, ja toisessa sodassa, jotkin kantoivat aseita. Koprulu sektorissa Zergit myös kohtasivat ensimmäistä kertaa lopullisen vihollisensa Protossit. Protossit eivät aluksi halunneet joutua suoraan taisteluun ihmisten tai Protossien kanssa vaan polttivat Zergien saastuttamien planeettojen pinnan avaruudesta käsin. Protossit joutuivat myöhemmin suorempaan taisteluun kun Protossien Koprulu sektorin joukkojen komentaja (Executor) Tassadar päätti olla tuhoamatta ihmisiä, vaikka näiden planeetalla olisi Zergejä vaan antoi ihmisten paeta ensin, joka oli edullista Zergeille. Lopulta Sons of Korhal kapinalllisryhmä löysi konfederaation kehittämän laitteen, joka kykeni kutsumaan miljardeja Zergejä tietylle planeetalle ja käytti sitä konfederaation tärkeimmällä planeetalla Tarsoniksella aikeenaan tuhota konfederaatio, jota vastaan sen johtaja Arcturus Mengsk oli ikänsä taistellut. Suunnitelmaan tuli ongelmia kun Tassadar lähetti Protossinsa tuhoamaan Zergejä Tarsoniksella, jolloin Arcturus lähetti pienen erikoisjoukon johtajanaan Sarah Kerrigan tuhoamaan Protossejen tukikohdan ja turvaamaan Tarsoniksen tuho. Kerrigan teki tämän onnistuneesti, mutta kun Zergit olivat hänen joukkojensa kimpussa Arcturus ei halunnut pelastaa käskyjään kyseenalaistanutta Kerrigania vaan jätti tämän joukot Zergien armoille. Verilöylyssä kuolivat kaikki Kerriganin joukot, mutta Zergit kaappasivat Kerriganin, ja muuttivat hänet Zergiksi, koska ne olivat huomanneet hänen henkiset kykynsä. Kerriganista tuli ensimmäinen älykäs ihmisen ja Zergin yhdistelmä, josta Overmind uskoi olevan suurta hyötyä sodassa Protosseja vastaan. Pian tämän jälkeen Zergit saivat selville Protossien planeetan Aiurin sijainnin kun Protossi Zeratul tappoi Zergien hallinnoinnissa tarvittavan Cerebratin, jolloin Zeratulin ja Overmindin mielet yhdistyivät hetkeksi ja Overmind sai selville Protossien maailman sijainnin. Zergit avasivat portaalin, jonka kautta suurin osa Zergeistä suuntasi kohti Protossien planeettaa, ja aloitti valtavan hyökkäyksen. Aluksi Protossit puollustautuivat menestyksekkäästi, mutta pian osa Protossien sodanjohtoa tajusi että Protossit eivät kykenisi lyömään Zergejä suorassa taistelussa näiden järkyttävän nopean lisääntymisen takia vaan heidän täytyisi löytää avukseen Zeratulin johtamat pimeät Protossit, jotka olivat ainoita, joilla oli kyky surmata Zergien Cerebrateja. Cerebratien tuhoaminen lamaannuttaa kerrallaan kokonaisen pesueen Zergejä (sisältää miljoonia Zergejä), jotka alkavat aiheuttaa ongelmia muille Zergeille hyökkäilemällä näiden kimppuun eläimellisten vaistojen ohjaamina. Vaikka Tassadarin johtamat Protossit saivat pelastettua Zeratulin vulkaaniselta Char planeetalta Protossien ylin sodanjohto ei hyväksynyt Zeratulin kansaa muiden Protossien joukkoon ikivanhojen erimielisyyksien takia vaan aloittivat sisällissodan Tassadarin joukkoja vastaan. Tassadar voitti sodan Zeratulin ja Jim Raynorin johtamien ihmisten avustuksella, joihin hän oli ystävystynyt Charilla. Tämän jälkeen sisällissodan heikentämät Protossit alkoivat menestyksekkäästi tuhota Zergien Cerebrateja tarkoituksenaan tuhota lopulta Aiurille pesiytynyt Overmind, joka aikoi lopulta itse sulauttaa Protossit Zergeihin, koska Protosseja ei pystynyt normaalilla tavalla sulauttamaan. Protossit hyökkäsivät lopulta Raynorin ihmisten kanssa Overmindin kimppuun ja vahingoittivat sitä vakavasti, mutta lopulta Tassadarin oli törmättävä siihen avaruusaluksellaan Ganthritorilla, sillä Overmind oli aloittanut portaalin avaamisen pois Aiurilta, jolloin se olisi voinut paeta. Tassadar tuhosi Overmindin Ganthritorilla, jonka rakenteet oli kyllästänyt pimeiden Protossien voimilla. Overmindin kuoltua Zergit Aiurilla menettivät taistelukykynsä ja Zergien hallinta jakautui Daggothin johtamien cerebratien ja Kerriganin välillä. Kerrigan sai lopulta Zergit hallintaansa ja hallitsi niitä aina pahan Amon Xelnagan tappamiseen asti jolloin luovutti Zergien hallinnan toiselle älylliselle Zergille Zagaralle.

(keskeneräinen, apua kaivataan)!!!!